Followers

Tuesday 3 May 2011

Lembu VS EX 5

Bismillah...

Alhamdulillah, kesyukuran dirafa’kan pada Ilahi...ya Allah, segala-galanya adalah milikMu. Bermula dengan misi menyelamat, bersama beberapa orang sahabat, saya memulakan perjalanan menuju ke Bagan Lalang. Misi untuk menyelamatkan Kriss (PGF ****) yang telah ditinggalkan bersendirian hampir empat hari.


Motorsikal tersebut berhasil diselamatkan setelah berjaya menghubungi seorang “pomen”. Bersama dengan “pomen” dan sesi muzakarah bersama sahabat di medan selera (dalam perjalanan pulang ke Bangi), saya berfikir sejenak...buruk sangka, waspada dan pandang serong...tiga istilah yang pada dasarnya nampak seerti namun apabila diselami maknanya...sungguh besar jurang perbezaannya. Tak sangka, “pomen” yang kelihatan seperti pemuda-pemuda hari ini yang telah dilalaikan dengan keasyikan dunia, rupanya seorang yang meminati Maher Zain (mana taknya, alunan lagu Insha Allah menjadi pilihan nada dering). Adakah saya telah pandang serong atau buruk sangka, ataupun waspada? Ini tarbiyyah daripada Allah.



EX 5 kesayangan
Sungguh, kehidupan ini adalah satu tarbiyyah daripada Allah. Sekali lagi Allah mentarbiyyah diri ini apabila EX 5 hitam (BLB ****) tunggangan saya menjadi mangsa pelanggaran dengan seekor lembu (kepala hitam badan putih, tu saja yang mampu diimbas kembali). Dua pilihan, antara mengelak lembu untuk dilanggar oleh kereta atau membiarkan diri ini tewas dek kepala seekor lembu...kepala lembu menjadi pilihan saya. Segalanya berlaku dalam sekelip mata, segalanya hancur (depan EX 5 ja), darah berlumuran (calar sikit). Alhamdulillah, saya masih mampu melihat alam ciptaan Allah, melihat wajah sahabat yang datang membantu. Nyata, ajal dan maut di tangan Allah. Adakah ini kafarah dosa? Ya Allah, ampunilah segala dosa hambaMu ini.

LEMBU vs EX 5??


Dengan bantuan sahabat yang mengekori di belakang, saya gagahkan diri untuk bangun, bangunkan diri dan EX 5 dan meneruskan perjalanan pulang ke Bangi, mengejar sahabat yang telah terkehadapan. 

Ya Allah, moga kisah ini menjadi pngajaran diri ini yang penuh noda.(walaupun agak terkilan melihat keadaan EX 5, bila pula nak repair??)

Wallahu a’lam.

No comments:

Entry Popular