Followers

Monday 20 June 2011

Susahnya nak hafal SKRIP, berLAKON!!

Bismillah.

Biasanya dalam sesebuah filem mahupun drama, sekalipun iklan pendek, perlu ada skrip yang menentukan jalan ceritanya. Kalau nak berlakon, kena hafal skrip. Skrip yang baik akan menjadikan filem itu menarik dan hebat.

Pentas lakonan

Dunia ibarat pentas lakonan. Kita yang bergelar manusia, menghiasi pentas ini dengan bermacam ragam dan kerenah. Sebagai pengarah, penerbit, panulis skrip, ALLAH SUBHANAHU WATAALA telah menyusun segalanya dengan penuh hikmah, tak terjangkau dek akal kita yang sangat terbatas daya pemikirannya.


Sebagai wakil pengarah, kekasih ALLaH, Nabi MUHAMMAD S.A.W telah menyampaikan, menjelaskan dan menunjukkan contoh yang terbaik melalui skrip yang disediakn oleh ALLAH...AL-QURAN dan HADIS....sebagai pelakon, kita perlu mematuhi setiap yang tertulis, tercatat dan termaktub serta terungkap oleh baginda yang kita kasihi. Hadis nabi ada menyebut, "tidak akan sesat selama-lamanya sesiapa yang berpegang teguh dengan apa yang ditinggalkan Rasulullah, AL-QURAN dan HADIS".

Artis Popular

Pelakon mana yang tak nak bergelar artis paling popular, pelakon terbaik, artis baru berbkat, btul tak? (macam pernah jadi pelakon pula) Untuk menjadikan anugerah tersebut berada dalam genggaman bukan senang, “not as simple as ABC, 123 dan alif ba ta”, terlalu banyak onak dan ranjau yang perlu ditempuhi. Bukan nak memuji dan menyanjung anugerah dunia yang sementara ini, tetapi pengarah, penerbit, penulis skrip yang HAKIki, ALLAH lebih berhak menganugerahkan kepada hambaNya kurniaan yang berkekalan.....redha ALLAH...sesuatu yang sepatutnya menjadi cita-cita, matlamat dan tujuan utama kita, sebagai manusia yang menghiasi pentas lakonan ini.


Sebagai pelakon, kita hanya perlu mematuhi skrip yang telah sedia ada....AL-Quran dan Hadis...seterusnya sentiasa ISTIQAMAH dalam mentaati perintah yang terkandung dalam skrip tersebut dan menjauhi setiap larangan. TABAH dan SABAR dalam menempuhi dan mengharungi setiap ujian yang datang menjenguk kita. Jangan sesekali kita berbangga dengan keimanan yang kita ada, selagi mana ALLAH belum meletakkan TEMBOK kesusahan dan kepayahan (mehnah dan tribulasi) dalam kita melayari kehidupan ini.


Jadilah PELAKON yang terbaik, menghiasi PENTAS LAKONAN ini, untuk menggapai dan mencapai satu tujuan, matlamat yang hakiki...ANUGERAH yang tiada tolok bandingnya....REDHA ALLAH SUBHANAHU WATAALA.

Mudah-mudahan diri ini dapat mengikut jejak langkah PELAKON-PELAKON yang telah berLAKON 
bersungguh-sungguh di muka BUMI ini.

Wallahua’lam.

No comments:

Entry Popular